تازه از امروز شروع شده است ... عاشورا از امروز شروع می شود . من نمی دانم چرا هیچکس هیچ مرثیه ای برای اهل کوفه نمی خواند...چرا هیچکس هیچ مرثیه ای برای نگاه مبهوت مردم این شهر نمی خواند ... هیچ شعری برای دهان هاج وواج بازمانده این سرزمین... انگار که در ذهن مردمان این شهر علامت سوالی به بزرگی تاریخ بشریت و با نقطه ای به پررنگی عاشورا شکل بسته است که ما چه کردیم؟
همیشه اینطور بوده است قبل از هر فاجعه ای هزاران تحلیل وجود دارد و بعد از آن، تحلیل ها هم همه مبهوت نتیجه اند؛ و این علامت سوال ها و ابهام هاست که در چرخ تاریخ گیر می کند ، و این گره ها باز می شود اما نتیجه ها خون بارند( مثل قیام مختار)... و این دور پنهان تاریخ بشریت انسان را گیج می کند.... بشر می ماند و گره های باز شده؛ آزادی یا مرگ، آزادی یا آزادگی ، ...و این " یااین یا آن " ها همچنان گره های باز شده را از ناحیه دیگر بهم سفت می کند .و حالا ما هستیم و هزاران گره کور از " این یا آن " ... نمیدانم شاید انسان امروز گزینه های رفتاری بیشتری نسبت به بشر آن روز دارد و دل خوش باشد که موجودی است پیچیده ولی باز وقتی به انتخاب می رسد بین " این یا آن" گیر می کند... و این بار خدا کند که نتیجه ها خون بار نباشند...
پ.ن : یک سال از جنایت عاشورای 88 می گذرد، وکاش مردم این شهر خود را زیر یک علامت سوال به بزرگی تاریخ ایران و با نقطه ای به پررنگی 22 خرداد 88 حس کنند.
همیشه اینطور بوده است قبل از هر فاجعه ای هزاران تحلیل وجود دارد و بعد از آن، تحلیل ها هم همه مبهوت نتیجه اند؛ و این علامت سوال ها و ابهام هاست که در چرخ تاریخ گیر می کند ، و این گره ها باز می شود اما نتیجه ها خون بارند( مثل قیام مختار)... و این دور پنهان تاریخ بشریت انسان را گیج می کند.... بشر می ماند و گره های باز شده؛ آزادی یا مرگ، آزادی یا آزادگی ، ...و این " یااین یا آن " ها همچنان گره های باز شده را از ناحیه دیگر بهم سفت می کند .و حالا ما هستیم و هزاران گره کور از " این یا آن " ... نمیدانم شاید انسان امروز گزینه های رفتاری بیشتری نسبت به بشر آن روز دارد و دل خوش باشد که موجودی است پیچیده ولی باز وقتی به انتخاب می رسد بین " این یا آن" گیر می کند... و این بار خدا کند که نتیجه ها خون بار نباشند...
پ.ن : یک سال از جنایت عاشورای 88 می گذرد، وکاش مردم این شهر خود را زیر یک علامت سوال به بزرگی تاریخ ایران و با نقطه ای به پررنگی 22 خرداد 88 حس کنند.
۳۱ نظر:
مفهوم عاشورا را من سال 88 درک کردم ؛ هر روز عاشورا و همه جا کربلاست را دیدیم
وقتی در نماز جمعه ی پارسال زمان قامت بستن، ناگهان موتور سواران با زنجیرهایی که در هوا می چرخاندند، صفوف نماز را به هم زدند و با گاز اشک آور نماز گزاران را تارومار کردند، آن زمان که از شدت سوزش چشم و بند آمدن نفسم از استنشاق گاز، سرم را روی آتشی که از سوختن چادر نماز پیرزنی که به جای نماز، چادرش را آتش زد تا نماز گزاران را از خفگی نجات دهد، گرفته بودم، یاد صحنه ی کربلا در روز عاشورا و آتش گرفتن خیمه ها افتادم.
یاد شهدای عاشورای 88 گرامی باد.
عالی بود زهرا جان....یاد شهدای مظلوم عاشورای 88 گرامی باد.به امید تحول سبز ی دیگر..
شايد من خوش بين نيستم ...
اما نشانه اي از علامت سوال در ميان مردم نيست
عالی بود، منم پارسال عاشورا را به معنای واقعی کلمه فهمیدم . روزی که هیچ وقت فراموشش نخواهم کرد .چرا که اون روز...
راست ميگين چرا هيچ مرثيه اي براي کوفيان گفته نشده.
ميتونم از جانب شما از کوفيان معذرت بخوام.مردم کوفه شما نامه نوشتيد وبعد پشيمون شديد اين که ناراحتي نداره همه ميتونن آزاد باشن که پشيمون بشن.
شما بعد هم لشگرکشي کردين وآب را بر امام بستين باز هم آزاد هستين .
امام ويارانش رو شهيد کردين به کودکش هم رحم نکردين دست مريزاد نکنه ناراحت بشين .
اسرا رو هم به بدترين شکل وارد شهرها کردين اون هم ايرادي نداره.
اصلا به مختار چه که شما رو قصاص کرد کلا ما با اصل قصاص مخالفيم.
هر انساني ميتونه راهش رو خودش انتخاب کنه اين حق اونه .
بکشه وخون بريزه ولي قصاص نشه چون توي مرام ما آزادي جاي خاصي داره.
اهل کوفه خلاصه ببخشين که مدال صلح نوبل رو دريافت نکردين.
چطور بود فرزانه!اگه لازم به دست وپا بوسي هست من اين يکي رو نيستم به عهده خودتون.
اما در مورد عاشورا وقياس عاشوراي 88 با آن.
عاشوراييان خداجوي 88هلهلهميکشيدند ياد کدام هلهله عاشوراي 61 ميافتيد؟
عاشوراييان 88سوت وکف ميزدند با کدامين در واقعه عاشوراي61قياس ميکنيد؟
آنها علمها را واژگون کردند ياد کدام علم واژگون شده کربلا ميافتيد؟
آنها نمازجمعه را باکفش خواندند با حيواناتشان به نماز آمده بودند دختر وپسر کنار هم ايستاده بودند قبله را اشتباه ايستاده بودند با موهاي افشان ولباس نامناسب بودند و...آنوقت شما آنها را با عاشوراييان سال 61هجري قياس ميکنيد واقعا خجالت آور است خود را پيرو امامي ميدانيد که حتي نميدانيد در عاشورايش چه گذشت
جناب ناشناس
اولا کسی شهدای 88 را با شهدای 61 قیاس نکرد. اصلا قیاسی در کار نیست. دوستان گفتند که عاشورای پارسال ما را یاد عاشورای 61 انداخت.
اگر خیلی مایلید که قیاسی انجام گیرد میتوان بین یزیدیان و ....قیاس کرد که: یزیدیان 61 ابتدا اجازه دادند که نماز خوانده شود، چرا که مسلمان بودند و نماز را قبول داشتند.
اما ... 88 حتی اجازه ندادند نمازگزاران قامت ببندند و نماز را شروع کنند. بالاخره به هر شکل، آن ها آمده بودند نماز بخوانند، حتی به قول بعضی ها برای بار اول می خواستند نماز بخوانند؟ این که باعث افتخار است که باعث شویم کسانی که هرگز نماز نمی خواندند (البته به قول بعضی ها!!) حال آمده اند نماز بخوانند. باید خوشحال بود و تشویقشان کرد یا با موتور و زنجیر و گاز اشک آور از آن ها پذیرایی کرد؟
اگه مایلید بازم مقایسه کنم؟
جناب نجوا
وقتي گفته ميشود عاشوراي پارسال ما را ياد عاشوراي 61انداخت خود قياس است.
1-مسلمان بودن فقط به نماز خواندن نيست آنان نماز راقبول داشتند ولي آيا امامشان راقبول داشتند؟(سال 61).يعني اصل دين را (امامت)را رها کردند وفقط به فرع چسبيده بودند.پيشاني ابن ملجم هم از نماز طولاني پينه بسته بود.
2-بله آنها(پارسال)آمدند نماز بخوانند!!!ولي در مسجد ضرار هم نماز خوانده ميشد مسجدي که محل فتنه بود .عاقبت آن مسجد چه شد؟شايد اگر آن زمان بوديد بر خراب شدن آن مي گريستيد؟!
نبايد ظاهر بين بود وباطن را رها کرد.المومن الکيز
جناب ناشناس کاش کمی با دقت کامنت ها را مطالعه می کردید و بعد نظر می دادید.
اولا من گفتم "شهدای 61 با شهدای 88 مقایسه نشدند" نه این که اصلا قیاسی نبوده است.
ثانیااین خداست که باید حکم کند که نماز چه کسی قبول است نه شما و امثال شما.
ثالثا شما فرمودید "مسلمان بودن فقط به نماز خواندن نیست" اما فراموش کردید بگویید از دید شما مسلمان بودن به زنجیر چرخاندن، با موتور ویراژ رفتن، وانداختن گاز اشک آور در صفوف نماز گزاران است.
واین که: المومن کَیِسٌ (نه المومن الکیز)
شما متاسفانه در خواندن روایات نیز بی دقتی می فرمایید.
براي نجوا
من هم نگفتم که کسي شهداي کربلا را قياس کرد بلکه واقعه مد نظرم بود.
بله هيچکس جز خدا نميتواند حکميت کند وما در جايي از تاريخ اسلام آن را شنيده ايم.
خداوند ميفرمايد(اطيعواالله واطيعواالرسول واولامر منکم).
سلام
به نظر من برای انسان ها مرثیه های زیادی خوانده شده است. مرثیه هایی که هنوز در اذهان ما ممکن است شور بر پا کند. مردم با هر مرثیه ای و یا به هر شعری شوری به پا می کند که در آن شعور لگدمال می شود و...
چیزی که امروز انسان ها لازم دارد شور نیست بلکه شعور است. با شعور می توان به انسان و انسانیت بها داد، شعور نگاهی است که انسان را بر اساسِ حقیقتِ انسانی می سنجد و...
آیه 59 سوره مبارکه نساء
شما به این آیه استناد کرده اید. خیلی خوب است ولی نمی دانم منظورتان از بیان این آیه چه بوده؟ خدا و رسول که مشخص است. واما اولی الامر. به نظر من در زمان ما اولی الامر جز امام عصر (عج) مصداق دیگری ندارد.
برای سخنم نیز دلیل دارم:
اولی الامر با "واو عطف" به خدا و رسول عطف شده است که به این معناست که اطاعت از اولی الامر بی قید و شرط است و این بیانگر این مطلب است که اولی الامر باید معصوم باشد که فقط شامل اهل بیت و ائمه ی اطهار می شود.
مستند روایی: امام علی (ع) می فرمایند:"...و انما امر بطاعه اولی الامر لانهم معصومون مطهرون و لا یامرون بمعصیه". این روایت ثابت می کند که اولی الامر جز امام معصوم نمی تواند باشد. امام مورد نظر شما که او را اولی الامر می دانید نه معصوم است و نه جزء اهل بیت و نه ....پس شما از چه کسی اطاعت می کنید که انقدر ظلم و ستم بر بندگان خدا را روا میدارید؟
و همانطور که می دانید چه مسلمان و چه کافر همه بندگان خدایند و ظلم و ستم بر هیچکس روا نیست.
شما که اينقدر در تفسير تبحر دارين به من بگين که اصولا جاي فقها در مکتب ومذهب ما کجاست؟
آيا شاگردان امام صادق(ع)وشاگردان آنهانميتوانندطريقت را به ما نشان دهند ؟
حتما بايد امام معصوم بالاي سر ما باشد وخود با زبان خود آموزه هارا بيان دارد تا ما باور کنيم؟يعني اينکه اگر حضور فيزيکي نداشته باشد بايد دست روي دست گذاشت؟
شما مرا محاکمه ميکنيد که اين همه ظلم وستم روا ميدارم؟؟؟کدام ظلم وستم؟؟مثال بزنيدتا روشن شوم.
سلام
متاسفم از دیدن برخی کامنتها
راستی بروز شدن وبلاگتان را نمی توانم متوجه شوم. معلوم نیست چرا
سلام
این وضعیت اسفبار آدمی است که همواره مجبور است میان این یا آن دست به انتخاب بزند. همان گونه که کی یرکگور کتابی با همین عنوان دارد. منبع و منشا اضطراب های آدمی. : این یا آن
سلام
بازی سختیست حرکت میان دوآلیته های که برخی به اجبار خودشان را به ما تحمیل کرده اند و برخی هم ساخته خود ما هستند.
***
راستی عجب روزگاری شده این روزها، به یزید هم لعنت می فرستی برخی به خودشان می گیرند.ظاهرا که تشابهی بین او و خودشان می بینند که سرخ و سفید می شوند.
جناب ناشناس چون شما بد جوری خودتون رو به کوچه ی علی چپ زده اید دیگر سخنی با شما ندارم مگر این که در ایران نبوده اید یکسال گذشته که از همه جا بی خبرید.
سلام
فکر می کنم مشکل از یک بام و دو هوای آقایان است . می گویند فقیهان چه جایگاهی در دین و مذهب ما دارند ؟ اما خودشان اعلم فقهای معاصر را صرفا به دلیل این که در مقابل قدرت سر تعظیم فرود نیاورده است تحت عنوان فتنه گر مورد شدیدترین اهانت ها قرار می دهند فاعتبروا یا اولی الابصار
براي جناب نجوا
من از شما سوال کردم که حال که امام از نظرها غايب است تکليف ما چيست؟اين يعني خود را به کوچه علي چپ زدن؟
شما گفتيد اطاعت فقط از امام معصوم /خب در مسايل جديد چگونه بايد عمل کنيم؟آيا بايد خود برداشت آزاد از دين داشته داشته باشيم ويا راه حل ديگري وجود دارد؟
در مورد ظلمي که مرتکب شدم نيز چيزي نگفتيد به همين راحتي تهمت ميزنيد وخود را کنار ميکشيد؟
سلام مجدد
اگر ممکن است آدرس بلاگ من را اصلاح فرمایید زهرای عزیز
جناب برزين
کدام اعلمترين فقها؟؟؟
با کدام مدرک وسند علمي وحوزوي آن شخص که ميگوييد اعلمتر است؟
با سلام
بي شك واقعه كربلا استثنايي بود در سلسله جليله امامت و بس .
سلام، میگم این اطلاع ثانوی ما هم تا یه حدودی به سر رسید، البته هنوز مطلب اصلی رو نذاشتم، ولی مقدمه ش هست، با توجه به خورده شناختی که از افکارتون می شناسم، خوشحال می شم تو این چن تا پست آتی همراهیم کنید.
سلام
این افراد حتی با مفاهیم مقدس خودشان هم بازی می کنند. تا وقتی که حسین شهید شد برای این روز حرمت قائل بودند ولی وقتی کار اعتراض مردم کشید به بهانه بی حرمتی به این روز ده ها نفر از مردمان این مرز و بوم را کشتند!
عاشورای 88 به گمانم نمی داشت از عاشورای 61 هجری.... داغ را بهتر معنا کرد برایمان.... همیشه میگویند تقریب به ذهن از راه مثال ساده تر است... همه کسانی که از مثال استفاده میکنند میخواهند که چیزی را به ذهن تقریب دهند... اتفاق آن روز بزرگ را برایمان تقریب کرد.... اینکه چطور میشود زد و برد و به اسارت گرفت و باز بر بلندای شکوه نشست و فخر فروخت و در جایگاه یزید ادعای حسینی کرد....
سلام. یک اعتراض اجتماعی به رهبری مقتدر و صادق نیازمند است. رهبری که بتواند گذشته را نقد کند. متاسفانه رهبران جنبش از این کار عاجزند و در نتیجه راه را نمی شناسند. در این حالت چگونه از مردم انتظار دارید که پرسشی در ذهن داشته باشند؟ اکنون بجای پرسش، دلزدگی رشد می کند.
همه دارایی این جریان غالب برای اینکه اثبات کند عاشورا مورد وهن قرار گرفت، 8 ثانیه فیلم است که من مبهوتم از برخی مردم که چطور با 8 ثانیه فیلم واقعیت را وارونه می بینند
سلام و عرض ارادت
ممنون از لطفتون
تازه اینجا شعرای ملایم ترم میخوانیدبعضی جاها بیچاره خدا را...
دستش به آسمان خدایی نمی رسید
ما بنده ها برای خدا نردبان شدیم
نوشته تان را هم خواندم ، خوب مینویسید، کتابهای کورت توخولسکی را پیشنهاد میکنم،در همین فضا مینویسد
شادباش و دیر زی - یاحقیقت...
پست پایین رو خوندم خیلی خوشم اومد. اما در مورد این پست دچار ابهام هستم. کشتن مردم جنایت بود بی تردید. بحث میزان آرا رو هم چن لحظه فراموش کنیم. برگردیم به قبل انتخابات. شما تصور میکنی که یک جناح بر حق بود و یک جناح بر باطل یا اینکه یک جناح رو مناسبتر میدیدی و معتقدی هر کدوم یه حسنهایی داشتن و یه معایبی. منظورم انتخاب بین بد و بدتر نیست. منظورم اینه که آیا شما حسنی در طرف مقابل میبینی که جناح محبوب من و شما این حسنها رو نداره؟ امیدوارم ببینید.
شما رو لینک کردم ملحد عزیز:دی خوشحال میشم گاهی به من سر بزنی.
سلام
حالت خوبه؟ مدتی ساکتی ای ملحد!
ارسال یک نظر